Přihlášení:

4 + 15 =

Menu
Logo týmu Betis Sevilla
Primera Divisio.. | 16:15 - zítra
Logo týmu Sevilla
Náš tip:
2
1X2
Logo týmu Vítkovice
Extraleague | 17:00 - dnes
Logo týmu Liberec
Náš tip:
2
1X2
Logo týmu Alavés
Primera Divisio.. | 13:00 - zítra
Logo týmu Valencia FC
Logo týmu Brno
1. liga | 16:00 - zítra
Logo týmu Liberec
Logo týmu Leganes
Primera Divisio.. | 18:30 - zítra
Logo týmu La Coruna
Logo týmu Watford
Premier League | 18:30 - zítra
Logo týmu West Ham
Náš tip:
1
1X2
Logo týmu Las Palmas
Primera Divisio.. | 20:45 - dnes
Logo týmu San Sebastian Real
Náš tip:
0
1X2
Logo týmu Nice
Ligue 1 | 20:45 - dnes
Logo týmu Montpellier
Náš tip:
2.5
UO
Náš tip:
0
1X2
Logo týmu Dallas
NHL | 02:35 - zítra
Logo týmu Arizona
Náš tip:
1
1X2
Logo týmu Caykur Rizespor
Super League | 17:00 - dnes
Logo týmu Kayserispor II
Náš tip:
0
1X2
Logo týmu Zlín
Extraleague | 17:30 - dnes
Logo týmu Chomutov
Náš tip:
2
1X2
Logo týmu Trenčín
Extraliga | 18:00 - dnes
Logo týmu Žilina
Náš tip:
4.5
UO
Logo týmu Martin
Extraliga | 18:00 - dnes
Logo týmu Zvolen
Náš tip:
4.5
UO
Logo týmu Karlovy Vary
Extraleague | 18:00 - dnes
Logo týmu Pardubice
Náš tip:
X2
DS
Logo týmu Hradec Králové
Extraleague | 18:00 - dnes
Logo týmu Olomouc
Náš tip:
1
1X2
Logo týmu Sandhausen
2. Liga | 18:30 - dnes
Logo týmu Braunschweig
Náš tip:
0
1X2
Náš tip:
1
1X2
Logo týmu SC Curych
Nationalliga A | 19:45 - dnes
Logo týmu Fribourg
Náš tip:
1
1X2
Logo týmu Laval
Ligue 2 | 20:00 - dnes
Logo týmu Bourg
Náš tip:
0
1X2

Zákon velkých čísel – Gamblerův klam

21. 7. 2013 18:00, upraveno: 23. 2. 2017 20:00
autor: vcer43
V 17. století matematik Jacob Bernoulli vytvořil zákon velkých čísel a tvrdil, že i ten nejhloupější člověk chápe to, že čím větší je vzorek, tím pravděpodobněji bude výsledek pokusu představovat skutečnou pravděpodobnost pozorované události. V kontextu sázení (a hazardu všeobecně) je tento princip známý jako Gamblerův klam a může se jednat o velice nákladný omyl.
Gamblerův klam
Některé sázkové systémy zní neuvěřitelně jednoduše... na papíře.

Zákon velkých čísel

Za účelem demonstrace použijeme klasickou minci, u které je 50% šance na to, že padne panna a 50% šance na to, že padne orel. Bernoulli počítal s tím, že čím vyšší bude počet hodů mincí, tím blíže se bude průměr padnutí každé ze stran mince blížit k 50 %. Zároveň se ale bude zvětšovat rozdíl skutečných výsledků (např. z 1 000  hodů získáme poměr 55:45 tak, že 550x padne panna a 450x orel – rozdíl je tedy 100 hodů, kdežto z 1 000 000 hodů získáme poměr 55:45 tak, že 550 000x padne panna a 450 000x orel – rozdíl je tedy už 100 000 hodů!) Jedná se spíše o příklad, u 1 000 000 je očekávaný poměr bližší ideálnímu poměru 50:50.

Zatím je vše v pořádku. Lidé totiž mají problém s porozuměním až druhé části Bernoulliho teorie – právě takto vznikl jev zvaný „Gamblerův klam.“ Pokud někomu řeknete, že jste 9x hodili mincí a 9x padla panna, daný člověk bude předpovídat to, že příště padne orel.

To je chyba. Mince nemá žádnou paměť. Každý nový hod je jedinečný a není nijak ovlivněn minulostí. Pravděpodobnost toho, že padne orel je úplně stejná jako pravděpodobnost toho, že padne panna (50 %). Nicméně vzorek bude velký, takže rozdíl skutečných výsledků může být klidně např. 500.

Tato rovnice pro výpočet standardní statistické odchylky nám dává představu o tom, co bychom měli očekávat:

0.5 × √ (1,000,000) = 500 

Ikona týmu Leganes
Anketa: kdo myslíte, že zvítězí?
Ikona týmu La Coruna
100 Kč na tento typ vyhrává 270
Získejte 500 Kč na tuto sázku zdarma!
Příklad s devíti hody mincí výše nám neposkytuje dostatečně velký vzorek na aplikaci statistických dat. Tím pádem je tento příklad výtažkem ze sekvence milionu hodů mincí – vzorek je příliš malý na to, aby se vyrovnal, jak se podle Bernoulliho stane se vzorkem 1 000 000 hodů. Vlivem této skutečnosti zmiňovaných 9 hodů mincí vytvoří náhodnou sekvenci. Je tedy možné i to, že padne 9x za sebou panna.

Aplikace teorie

Jako první vás jistě napadne ruleta. Lidé si myslí, že pokud několikrát za sebou padla například červená, existuje vyšší šance na to, že příště padne černá. I díky tomu vznikla celá řada ruletních systémů, z nichž nejslavnější (a zároveň nejhorší!) je systém Martingale, ve kterém sázíte vždy na jednu barvu a po prohře zdvojnásobujete sázku. Tento systém někteří lidé používají i při sázení nebo při hraní automatů, nicméně pravda je taková, že Martingale je jednosměrnou jízdenkou do pekla. Získáte málo a riskujete hodně (a dříve či později přijde série, která vás odrovná).

ČTĚTE TAKÉ:
Jak využít chyb v sázkových strategiích?

V dlouhodobém měřítku se situace vyrovnají, nicméně dlouhodobé měřítko je opravdu hodně dlouhé. Jinými slovy – Zákon velkých čísel platí, ale dávejte si pozor na Gamblerův klam.

Máte názor k článku nebo události?
Můžete se podělit s jinými čtenáři níže

Váš názor

pokertiplogo kurzovesazenilogo casinohralogo
Search

Pro poslání analýzy musíte být přihlášen.

Pro pokračování musíte vyplnit všechna pole